Olin juuri palannut ulkomaan lomalta. Lento- ja ajomatkan
jälkeen ajatuksissa houkutteli vain koti, mutta sitä ennen piti hoitaa yksi
velvollisuus: käydä kaupassa hakemassa täydennystä jääkaappiin. Hieman
väsyneenä, ehkä pää painuksissakin, hoidin ostoksiani kassalla ja tervehdin
myyjää vaisusti. ”Terve ope, mitä kuuluu?” sain reippaan vastauksen. En
muistanut heti nimeä, mutta tiesin edessäni olevan nuoren miehen olevan
ensimmäisiä oppilaitani, kun aloitin opettajana syksyllä 2003. Tuon kohtaamisen
jälkeen mieleen pulpahteli muitakin muistoja: olimme keskustelleet
suomalaisuudesta eräällä kurssilla, muistin hänen käsialansa ja sen, millaisia
tekstejä hän kirjoitti.
Juhlavuoden teemana on ”Kohtaamisia”. Juhlapäivänä 3.10. moni varmasti kohtaakin: entiset
luokkakaverit, entiset työkaverit, nykyiset oppilaat ja entiset oppilaat –
nykyisyys ja menneisyys. Moni asia tavallisessa kouluarjessamme vaikuttaa – no
– arkiselta. Emme huomaa, onko tavoissamme tehdä asiat jotain erityistä. Kun
suunnittelen oppituntejani, en mieti sen enempää tekniikkaa: se vain on osa
opettamistani. Mutta miten tekisin asiat ilman sitä? Vanhempani ovat joskus
hämmästelleet, miten arvioin sähköisesti iPadin avulla tekstejä. Samalla kuulen
muistoja heidän kouluajaltaan, mm. sen, miten koko isäni luokka jäi
jälki-istuntoon, koska kukaan ei osannut sanoa oikein Egyptiä.
Kun menneisyys ja nykyisyys kohtaavat, esiin pulpahtelee
asioita, jotka kiinnostavat ja herättävät muistoja. Yksi kertoo, miten
opettajaa juksattiin, toinen muistaa koulun parhaimman piilopaikan, kolmas
miten tiettyyn opettajaan suhtauduttiin. Ehkä jotakuta opettajaa on aikoinaan
pidetty tiukkana, pelottavanakin ja myöhemmin huomattu, mitä kaikkea hänen
opetuksestaan jäikään mieleen. Esiin tulee muistoja, jotka joku on jo saattanut
unohtaa. Parhaimmassa tapauksessa muisto huomataan yhteiseksi – ja niitä nousee
mieleen vielä lisääkin.
Kohdataan siis lokakuussa, mutta kohdataanhan jo sitä ennen –
täällä blogissa.
Marja Maaniemi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti